Maak direct online een afspraak

Vroeg of laat krijgen vrouwen ermee te maken: de overgang, ook wel bekend als de menopauze. De bekendste overgangsklachten zijn opvliegers en vermoeidheid. Minder bekend en besproken zijn geestelijke overgangsklachten, die zorgen voor onder andere prikkelbaarheid en stemmingswisselingen.

Hormonale schommelingen

Het taboe dat ligt op geestelijke klachten tijdens de overgang is onterecht; dat de mentale gesteldheid van een vrouw beïnvloed raakt door hormonale schommelingen is namelijk volkomen normaal. Veel vrouwen in de overgang herkennen het wel: u barst om het minste of geringste in huilen uit, bent sneller op uw tenen getrapt en wordt vaker dan u zou willen boos om kleine dingen. Verdere klachten waar u als vrouw in de overgang mee te maken kunt krijgen zijn:

-              nervositeit en paniekgevoelens
-              weerzin
-              onrustig gevoel
-              verwardheid
-              vergeetachtigheid
-              bezorgdheid

Depressieve gevoelens

Dat er niet makkelijk openlijk wordt gesproken over depressieve gevoelens tijdens de menopauze is daarnaast bezwaarlijk; geestelijke klachten tijdens de overgang kunnen immers heftig zijn. Ze kunnen zelfs resulteren in een depressie. Begrip van de omgeving, zoals van het gezin, maakt het voor zowel de vrouw in de overgang als haar omgeving makkelijker met geestelijke overgangsklachten om te gaan.

Pak geestelijke klachten in de overgang aan

  1. Voel u niet schuldig

Uw gevoelens hormonaal gestuurd. Voel u niet schuldig tegenover uw omgeving dat u deze gevoelens heeft; u kunt er niets aan doen.

  1. Accepteer

Accepteer dat u zich voelt zoals u zich voelt. Verzet u niet tegen uw gevoelens; ook negatieve gevoelens horen bij het leven en mogen er zijn.

  1. Ga het gesprek aan

Voor u is het misschien duidelijk wat u voelt, maar voor mensen die geen ervaring hebben met uw klachten, kan het moeilijk zijn in te schatten hoe u zich voelt. Praat hierover en leg uit dat uw gevoelens door uw hormonen worden gestuurd.

  1. Neem rust

In deze heftige tijd van zowel lichamelijke als geestelijke klachten is het extra belangrijk dat u de tijd neemt voor uzelf. Neemt u voldoende tijd om eens op de bank een boek te lezen? Ga eens lekker naar de sauna of doe eens helemaal niets.

  1. Consulteer een specialist

Wacht niet te lang met hulp zoeken bij geestelijke overgangsklachten. Met lichamelijke overgangsklachten wordt sneller hulp gezocht, maar is onze geestelijke gesteldheid niet minstens zo belangrijk als onze lichamelijke gesteldheid?

Wilt u meer weten over de overgang en hoe u de klachten kunt beperken? Neem contact met ons op voor meer informatie. Bel naar 020 64 20 229 of plan direct een afspraak in.